——————–
Δυο Ελβετοί στρατοκόποι, ο Ντανιέλ Μπω-Μποβύ (1870-1958) κι ο Φρεντερίκ Μπουασσοννά (1858-1946), φτάνουν τον Ιούλιο του 1913 για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη. Ο πρώτος, αφηγητής των παραπάνω εικόνων, είναι τεχνοκριτικός και πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Ο δεύτερος είναι καταξιωμένος φωτογράφος, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, και εκδότης βιβλίων τέχνης. Κι οι δυο μαζί, ήδη από την άνοιξη του 1903, περιδιαβαίνουν όλη την ελληνική επικράτεια, που τότε έφτανε μέχρι την Ήπειρο και τον Όλυμπο, συλλέγοντας εικόνες κι εντυπώσεις. Ο Μπουασσοννά και ο Μπω-Μποβύ έφτασαν το καλοκαίρι του 1913 στη Θεσσαλονίκη ερχόμενοι από την πρόσφατα απελευθερωμένη Ήπειρο. Το τέλος του Α’ Βαλκανικού Πολέμου είχε επισφραγιστεί μόλις τον Μάιο, με την υπογραφή της Συνθήκης του Λονδίνου, για να τον ακολουθήσει κατά πόδας ο Β’ Βαλκανικός Πόλεμος, που ξέσπασε τον Ιούνιο στη Μακεδονία. Κατ’ εντολή της ελληνικής κυβέρνησης, οι δύο Ελβετοί περιόδευσαν στην Ήπειρο με σκοπό τη φωτογραφική αποτύπωση των άρτι προσαρτηθέντων εδαφών. Οι φωτογραφίες της Ηπείρου και της Μακεδονίας ελήφθησαν στο πλαίσιο επίσημης συμφωνίας για την προβολή στο εξωτερικό της ελληνικότητας των νέων εδαφών, άρα και του δικαίου της κατοχής τους.. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, ο οίκος Μπουασσοννά πρότεινε, μεταξύ άλλων προϊόντων που στόχευαν στο ευρύ κοινό, τη σειρά φωτογραφικών λευκωμάτων υπό τον γενικό τίτλο “Η εικόνα της Ελλάδος”. Στις σελίδες τους, οι καλαίσθητες και αριστοτεχνικά τυπωμένες ολοσέλιδες φωτογραφίες των νέων εδαφών και του πληθυσμού τους συνοδεύονταν από λεζάντες οι οποίες φρόντιζαν να αναδείξουν τις ελληνικές ρίζες του τοπίου και των ανθρώπων. Από την περιπλάνηση τους στην Ήπειρο προέκυψε το λεύκωμά του «L’ Épire berceau des Grècs» (Ήπειρος, το λίκνο της Ελλάδας), ενταγμένο στη σειρά «L’ image de la Grècs». Με το λεύκωμα γινόταν φανερό πως, παρά τη μακραίωνη δουλεία της, η περιοχή είχε ακατάλυτους δεσμούς με την αρχαία Ελλάδα. Η έξοχη ιδέα να επιλεγεί για το εξώφυλλο η φωτογραφία της Δωδώνης με τις ιερές βελανιδιές σφράγισε την έκδοση αυτή, που αποτέλεσε τον πιο αυθεντικό εκφραστή των ελληνικών θέσεων στο εξωτερικό! Έντονη επίσης ήταν η παρουσία και του βυζαντινού παρελθόντος, συνυφασμένου με τη θρησκευτική συνείδηση των κατοίκων της περιοχής. Η παρουσία του ελληνικού στρατού στα πλάνα ήταν διακριτική.
Η ευρύτερη περιοχή της Άρτας παρουσιάζεται στο λεύκωμα με 5 φωτογραφίες, δηλαδή :
1. Prévesa. – Au bord du golfe Le Louros (Στην άκρη του κόλπου του ποταμού Λούρου)
2. Arta. – L’église de la Vierge consolatrice (Ο Ναός της Παρηγορητικής Παναγίας Άρτας)
Μπορείτε να δείτε τη φωτο στο λινκ https://www.facebook.com/…/a.130469612…/269986665070784/
3. Arta. – Le grand pont (Η μεγάλη γέφυρα)
Μπορείτε να δείτε τη φωτο στο λινκ https://www.facebook.com/…/a.130469612…/344345177634932/
4. Arta. – Intérieur de l’église de la N’ierge consolatrice ( Εσωτερικό της Εκκλησίας της Παρηγορητικής Παναγίας)
5. De Prévesa à Janina. (Από την Πρέβεζα στα Γιάννενα, περνώντας δίπλα στον ποταμό Λούρο)
(Πηγή : ΔΥΟ ΤΑΞΙΔΙΑ 1913 – 1919, Φ. Μπουασσοννά και Ντ. Μπω-Μποβύ, 2018, Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΤΕ)
Στη φωτογραφία «Η Μεγάλη Γέφυρα της Άρτας» από το εν λόγω άλμπουμ. (Πηγή : L’ image de la Grècs/ L’ Épire berceau des Grècs, PHOTOGRAPHIES DE FRED. BOISSONNAS – Ιntroduction de D. BAUD-BOVY Year: 1913 (1920s) Authors: Boissonnas, Fréd, Publisher: Genève, Editions d’Art Boissonnas)
Το εξώφυλλο του Λευκώματος.
…και το δεύτερο φύλλο…..