“Ανάλογα με την υλική κατάσταση των κατοίκων είναι και τα χωριά, μικρά χωριά και ταπεινά, εκτός από τις λίγες πρωτεύουσες των δήμων, όπως τα Πράμαντα, το Βουργαρέλι, τα Θεοδώριανα, που αποτελούν τον συνοικισμό της περιοχής των Τζουμέρκων. Χαμηλά πέτρινα σπίτια και σε πολλά μέρη απλές αχυροκαλύβες, η μια κοντά στην άλλη ή διάσπαρτες μακριά, σχηματίζουν ανάλογα ανά 50 ή 100, αυτά τα χωριά. Τα βρίσκει δε κανείς στους πρόποδες των βουνών, ή στις κορυφογραμμές, ή σκαρφαλωμένα πάνω στις κορφές. Είναι όμως όλα στολισμένα με κήπους και οπωροφόρα δέντρα. Κάτω δε από τη χαμηλή και φτωχή στέγη τους, βρίσκει ο ξένος επισκέπτης μεγαλόθυμη φιλοξενία και τόση περιποίηση, που δεν την περιμένει!” (…συνεχίζεται) [Εφημερίδα ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ, 1892]
Στη φωτογραφία “Τα Τζουμέρκα όπως φαίνονται από τους Ραφταναίους” (Πηγή : ΟΙ ΡΑΦΤΑΝΑΙΟΙ, Δ. Παπαδημητρίου, Ιωάννινα, 1998)
“Τελευταία ήμουν σε περιοδεία στα Τζουμέρκα, όπου περιπλανήθηκα για 15 περίπου μέρες για να περπατήσω λίγο σε βουνό, να φύγω μακριά από το βόρβορο και την πνιγηρή ατμόσφαιρα της πόλης και του κάμπου, να αναπνεύσω λίγο καθαρό, ορεινό αέρα, να δροσιστώ στα κρύα νερά που αναβλύζουν απ’ τους βράχους και να χορτάσω την βαθιά σκιά των άγριων δασών, που είχα πάνω από 10 χρόνια να τα δω.
Γνωρίζετε την τραχιά, με πολλές μορφές και φαράγγια σειρά της Πίνδου που εξαπλώνεται από τα Πράμαντα μέχρι τον Αμβρακικό κόλπο, απ’ τις βόρειες κορφές της οποίας ατενίζει κανείς όλη την έκταση της πεδιάδας των Ιωαννίνων, από δε τις δυτικές μπορεί να χαιρετίσει και τη Λευκάδα ακόμη. Πάνω σ’ αυτά τα βουνά πέρασα 15 θαυμάσιες μέρες αναψυχής και απερίγραπτων απολαύσεων ορεινής ζωής. Απ’ εκεί πάνω χαιρέτισα με δάκρυα και τους υπόδουλους αδελφούς μας, είδα την πρωτεύουσά τους, τα κατακαημένα Γιάννενα, και τα θλιμμένα χωριά που απλώνονται στον κάμπο ή βρίσκονται σκαρφαλωμένα σε λόφους και σε βουνά. Πόσο δε πεθύμησα τότε να ήμουν γίγαντας, τιτάνας, εκατόγχειρας για να φωνάζω απ’ εκεί συχνά και να καλώ σε εγρήγορση τον σκλαβωμένο ακόμη εκεί λαό της Ηπείρου για να ακούγεται παντού, απ’ άκρη σ’ άκρη, η φωνή μου!!!
Οι κάτοικοι
Οι κάτοικοι των Τζουμέρκων είναι οι ίδιοι που ήταν και στην Τουρκοκρατία. Φτωχοί ως επί το πλείστον, ζώντας από την μικρή κτηνοτροφία και τα λίγα χωράφια που μόλις κατορθώνουν να καλλιεργήσουν πάνω στα τραχιά βράχια, στα οποία κατοικούν. Η ελευθερία δυστυχώς δεν παράγει πλούτο εκεί όπου και το έδαφος δεν τον παράγει. Η ελευθερία έδωσε ξανά ζωή μέσα τους στο περήφανο συναίσθημα που επί Τουρκοκρατίας είχε σχεδόν εκμηδενισθεί και τώρα, γεμάτα με το συναίσθημα αυτό τα ρωμαλέα και εύπλαστα κορμιά των Τζουμερκιωτών, τους αναδεικνύουν στους καλύτερους άντρες απ’ όλους όσους ευτύχησε να λάβει η Ελλάδα τελευταία, μέσω της Συνθήκης του Βερολίνου.” (….συνεχίζεται)
Το “καρναβαλάκι” του Κώστα Κωστή, που εκτελούσε το δρομολόγιο Άρτα – Πράμαντα. Ο ιδιοκτήτης και οδηγός του σκυμμένος δίπλα από τον μπροστινό δεξιό τροχό. (Φωτο από την σελίδα του Γιάννη Κατσικογιώργου https://katsikogiorgos.webnode.page/)
Στη φωτογραφία «Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Καλλονής, έξω από το σχολείο τους, σχολ. Έτος 1952 -53» (Φωτο από το αρχείο Ναυσ. Παπαχρίστου-Παππά, όπως δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Γιάννη Κατσικογιώργου https://katsikogiorgos.webnode.page/)
“……Την περίοδο αυτή, όπως σ΄ όλα σχεδόν τα χωριά της πατρίδας μας, έτσι και στο χωριό μας (αναφέρεται στον συνοικισμό της Καλλονής, του χωριού Χώσεψη) λειτουργούσαν μαθητικά συσσίτια. Στο Σχολείο μας τα συσσίτια αυτά δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα κύπελλο γάλα, ένα μικρό κομμάτι κίτρινο τυρί (τύπου Ολλανδίας) κι ένα μικρό κομμάτι ασπροκίτρινο βούτυρο καθημερινά.
Τα εφόδια αυτά τα προμηθευόταν ο Δάσκαλός μας απ’ την Επιτροπή Μαθητικών Συσσιτίων Νομού Άρτας και ελλείψει αποθηκευτικού χώρου στο Σχολείο τα διατηρούσε στην αποθήκη του σπιτιού του.
Κάθε πρωί ετοίμαζε την ανάλογη ποσότητα της σκόνης του γάλατος, της ζάχαρης και του κακάου, έκοβε τις μερίδες του τυριού και του βούτυρου, τα τοποθετούσε μέσα σε δοχεία απ’ αυτά, που τα ίδια ήταν κονσερβαρισμένα και περνώντας κάποιοι γείτονες μαθητές τα έφερναν στο σχολείο.
Άρχιζε το πρωινό μάθημα από τις μεγαλύτερες τάξεις και στη συνέχεια με τη σειρά προς τις μικρότερες. Κι όταν πλησίαζε η ώρα για το βράσιμο του γάλατος, δυο μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων έπαιρναν το τσίγκινο καζάνι, που κρεμόταν στον τοίχο σε μια γωνιά της αίθουσας και κατέβαιναν κάτω χαμηλά στο ρέμα, στη βρύση «Μπουρλότο», έβαζαν το ανάλογο νερό, το μετέφεραν στο Σχολείο και το έβαζαν στο τζάκι για να βράσει. Αν δε το τζάκι λόγω εποχής δεν ήταν αναμμένο, οι δυο μαθητές φρόντιζαν από νωρίτερα να το ανάψουν. Μόλις το νερό έβραζε, ο Δάσκαλος έριχνε στο καζάνι τη σκόνη του γάλατος, τη ζάχαρη και το κακάο και οι δυο μαθητές ανακάτευαν συνέχεια με μια μεγάλη ξύλινη ξύστρα για να μην κολλήσει. Στην ώρα του διαλείμματος το ρόφημα ήταν πια έτοιμο.
Οι δυο μαθητές μετέφεραν προσεκτικά το καζάνι στην καθιερωμένη γωνιά της αυλής, οι μαθητές μπαίναμε στη γραμμή κρατώντας ο καθένας το κυπελλάκι του και ο Δάσκαλος ημικαθισμένος δίπλα απ’ το καζάνι μοίραζε με το κύπελλο διανομής με τη σειρά σ’ όλους μας. Αν υπήρχε και περίσσευμα, μερικοί έπαιρναν και συμπλήρωμα.
Αφού τέλειωνε η διανομή, πίναμε γρήγορα-γρήγορα το γάλα μας και τρέχαμε κάτω στη βρύση «Μπουρλότο» να πλύνουμε τα κυπελλάκια μας για να τα έχουμε καθαρά την επόμενη μέρα.Μερικοί φυσικά δεν κατέβαιναν στη βρύση, γιατί τα μετέφεραν καθημερινά στα σπίτια τους. Επίσης και οι δυο ορισμένοι μαθητές κατέβαιναν στη βρύση, όπου έπλεναν καθαρά το καζάνι, την ξύστρα και το κύπελλο διανομής και με την επιστροφή τους στο Σχολείο τα κρεμούσαν το καθένα στη θέση του.
Το μάθημα συνεχιζόταν μετά το διάλειμμα μέχρι τη μεσημεριάτικη διακοπή, οπότε μπαίναμε στο ίδιο σημείο και πάλι στη γραμμή και ο Δάσκαλος μάς μοίραζε το τυρί και το βούτυρο. Το τυρί άλλοι το έτρωγαν εκείνη τη στιγμή κι άλλοι το μετέφεραν στα σπίτια τους. Το βούτυρο ήταν άνοστο και σχεδόν κανένας μας δεν το έτρωγε. Το μεταφέραμε στα σπίτια μας και το παραδίδαμε στη μητέρα μας.
Μερικοί μαθητές όμως, απ’ αυτούς που κατοικούσαν μακριά απ’ το χωριό και που δεν επέστρεφαν στα σπίτια τους το μεσημέρι, αλλά έμεναν στο Σχολείο για το απογευματινό μάθημα, πολλές φορές τηγάνιζαν το τυρί με το βούτυρο σ’ ένα τενεκεδάκι και συμπλήρωναν έτσι τη λιγοστή «ξηρά τροφή», που έφερναν από τα σπίτια τους. Αξέχαστες παλιές μνήμες, άσχημες, από χρόνια δύσκολα, μεταπολεμικά, χρόνια φτώχειας, πείνας και στερήσεων . . .”(Άρθρο του Γιάννη Κατσικογιώργου από την σελίδα του https://katsikogiorgos.webnode.page/)
Στη φωτογραφία «Το Δημοτικό Σχολείο Καλλονής στις αρχές της δεκαετίας του ‘60». (Φωτο από το αρχείο του Δημ. Παππά, όπως δημοσιεύτηκε στο ίδιο άρθρο)
Μόλις ανατινάχθηκε η γέφυρα του Γοργοπόταμου, οι Ιταλοί επικήρυξαν τον αρχηγό του ΕΔΕΣ και έναν από τους βασικούς συντελεστές της επιχείρησης Ναπολέοντα Ζέρβα με 100.000.000 δραχμές. Η αφίσα της επικήρυξης (στη φωτογραφία) τοιχοκολλήθηκε παντού. (Πηγή : ΠΟΛΕΜΟΣ & ΙΣΤΟΡΙΑ, Νοέμβριος, 2007)
Όπως αποκαλύπτει ο γιός του Χ. Φ. Μάγερ στο βιβλίο του Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ, η πρώτη αντίδραση της γερμανικής στρατιωτικής ηγεσίας μόλις πληροφορήθηκε την ανατίναξη ήταν : «Να επισκευασθεί σε μια εβδομάδα». Στον πατέρα του Χέρμαν, αξιωματικό της επιμελητείας δόθηκε η εντολή να τεθεί επικεφαλής του συνεργείου για την επισκευή. Ήταν αυτός που διεπίστωσε την έκταση της καταστροφής και ειδοποίησε τους προϊσταμένους του ότι η γέφυρα ήταν αδύνατο να επισκευασθεί σε μια εβδομάδα. Τελικά χρειάστηκαν 6 εβδομάδες για να επισκευασθεί η γέφυρα. «….Εκατοντάδες Γερμανοί και Έλληνες δούλευαν μέρα νύχτα στο εργοτάξιο. Πολλές φορές δούλευαν ταυτόχρονα περίπου 500 άντρες, που έμεναν άλλοι κάτω από τη γέφυρα, στις σκηνές και στα παραπήγματα και άλλοι στα βαγόνια….» (Πηγή : Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ, Χ.Φ. Μάγερ, Αθήνα, 1995)
Στη φωτογραφία, από το ίδιο βιβλίο, «Παιδιά και βοηθοί στην κατασκευή της γέφυρας με το Γερμανό επιστάτη τους»
…κι εδώ «Ο Χέρμαν Μάγιερ (αριστερά) στο αυτοκίνητο καθ’ οδόν προς το εργοτάξιο».
Ο Χέρμαν Μάγερ ήταν Γερμανός αξιωματικός που ανήκε στην ομάδα που ανέλαβε να επισκευάσει τη γέφυρα. Συνελήφθη αιχμάλωτος από τον ΕΛΑΣ. Μετά από δίκη που έγινε σε «ακτίφ» παρουσία Βρετανών αξιωματούχων, στο χωριό Κολοκυθιά της ορεινής Σπερχειάδας, εκτελέστηκε την 9η Απριλίου 1943 μαζί με 30 ακόμη Γερμανούς στρατιώτες και μια γυναίκα διερμηνέα, την Αυστριακή Τρουθ Ρανβάιν, στο νεκροταφείο της Κολοκυθιάς. Ο Χ. Μάγερ έγραψε στην πίσω πλευρά της φωτογραφίας “Η γέφυρα του Γοργοπόταμου με θέα τις Θερμοπύλες”. (Πηγή : Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ, Χ.Φ. Μάγερ, Αθήνα, 1995)
Τα Αντίποινα των Γερμανών για την ανατίναξη της Γέφυρας του Γοργοποτάμου στράφηκαν σε βάρος αμάχων πολιτών της περιοχής. Λίγες μέρες μετά την ανατίναξη, οι Γερμανοί εκτέλεσαν 26 Έλληνες από τα γύρω χωριά.
Στη φωτογραφία οι εφτά (κατ’ άλλους 14) από τους πρώτους κρατούμενους πατριώτες που εξετέλεσαν με τουφεκισμό στην ίδια τη γέφυρα, κάτω από τα κομμένα τόξα της στις 10 Δεκεμβρίου 1942. Οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν και εκτελέσθηκαν στα Καστέλια της Παρνασσίδος. “Τη φωτογραφία τράβηξε Ιταλός αξιωματικός. Ό αξιωματικός αυτός έδωσε το φιλμ, πού περιείχε και τη φωτογραφία της εκτελέσεως, για εμφάνιση στο φωτογράφο Κουτσοδόντη της Λαμίας. Ό φωτογράφος αντελήφθη την αξία της και κράτησε ένα αντίτυπο. ” (Φωτογραφικό Υλικό από το Φωτογραφικό Αρχείο το Κων/νου Δ. Ζαγγογιάννη όπως δημοσιεύτηκε στο λινκ http://www.gorgopotamosvillage.gr/ethnikiadistasi/index43.htm)
Χρησιμοποιούμε cookies για την σωστή λειτουργία του ιστότοπου, καθώς και για βελτίωση των υπηρεσιών μας προς εσάς. Με τη χρήση αυτή της ιστοσελίδας, αποδέχεστε την Πολιτική Απορρήτου μας.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.