ΤΟ ΓΟΥΡΟΥΝΟΠΑΖΑΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΤΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΙΛΚΙΣ

Στο δρόμο που περνά δίπλα από το 1ο λύκειο και λέγεται Μάρκου Μπότσαρη, μέχρι το 1970 γίνονταν κάθε Πέμπτη το γουρουνοπάζαρο. Όσοι πηγαίναμε στο γυμνάσιο αρρένων και κάναμε μάθημα στις αίθουσες «ψυγείο» και «κλουβί», που βρίσκονταν από τη μεριά αυτού του δρόμου, θυμόμαστε τα γρυλίσματα των γουρουνιών και την οχλοβοή των αγοροπωλητών .
Οι άνθρωποι έρχονταν από τα χωριά τους με τα γουρούνια τους να τα εκθέσουν προς πώληση, τα τραβούσαν, τα έσερναν, τα έστηναν στο πεζοδρόμιο κι άλλοι έμποροι, σφαγείς, εκδορείς, περιφέρονταν για να τα διαλέξουν και να τα αγοράσουν.
Τα πιο μικρά χοιρίδια τα κουβαλούσαν σε σακιά, κατά την έκφραση «γουρούνι στο σακί» κι ενώ γίνονταν τα παζάρια με τον αγοραστή, εκείνα στριφογύριζαν σαν τρελά στα πρόθυρα της ασφυξίας.
Τα πιο μεγάλα με δυσκολία τα κράταγαν από τα πισινά τους πόδια και με μεγαλύτερη δυσκολία τα πέρναγαν στο καινούργιο τους αφεντικό, γιατί αυτά θαρρείς και αντιλαμβάνονταν στο πρόσωπό του τον σφαγέα τους, αναστατώνονταν και αντιδρούσαν.
Με τα πολλά κάποια κατάφερναν να ξεφύγουν και έτρεχαν σαν χαμένα να γλυτώσουν. Από κοντά τα αφεντικά τους τα καταδίωκαν και με την βοήθεια καλοθελητών, τα παγίδευαν σε αδιέξοδα και συλλαμβάνοντάς τα έφερναν πίσω ξανά στο εμπόριο.
(Το άρθρο είναι του κ. Σωτήρη Σαρλή, δημοσιευμένο στο ιστολόγιό του στις 17/10/2018. Η φωτογραφία αν και σχετική με το θέμα, δεν είναι από την Άρτα)

Δημοσιεύθηκε στη Οι Πλατείες | Σχολιάστε

ΤΟ ΧΑΝΙ ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΤΡΟΥΓΚΟΥ (αργότερα Δεβέκου) ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΙΛΚΙΣ

Στη απέναντι πλευρά της πλατείας Κιλκίς, εκεί που είναι σήμερα η φοιτητική λέσχη , ήταν το Χάνι του Βαγγέλη και Πάνου Τρούγκου. Η οικογένεια έμενε μόνιμα σε ένα δωμάτιο πάνω από το χάνι που έβλεπε στην πλατεία. Δίπλα ακριβώς ήταν το μπακάλικο του Λάμπρου Τρούγκου που αργότερα αγόρασαν οι αδελφοί Δεβέκου. Στο δρόμο από την πίσω πλευρά, την οδό Μάρκου Μπότσαρη όπου γίνονταν και το Γουρουνοπάζαρο της Άρτας, υπήρχε το μεγαλύτερο και παλαιότερο χάνι από τον καιρό της Τουρκοκρατίας, ΤΟ ΧΑΝΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΚΑΤΩ ΠΑΝΑΓΙΑΣ με μεγάλες αποθήκες όπου αποθηκεύονταν οι καρποί από τα πολλά κτήματα που είχε στην κατοχή του το Μοναστήρι. Βρισκόταν στο χώρο που είναι σήμερα το προαύλιο του Α’ Γυμνασίου κ Λυκείου Άρτας. Το χάνι γκρεμίστηκε το 1929 και αργότερα το 1933 κτίστηκε το Πρώτο Γυμνάσιο Άρτας.

1950ς : Στη φωτογραφία η είσοδος του καταστήματος Δεβέκου στην Πλατεία Κιλκίς. Στην κάτω σειρά από δεξιά ο κ. Θανάσης Γκίζας, δίπλα ο Βασίλης (Λάκης ) Δεβέκος και πίσω από τον κ. Γκίζα, ο Μήτσος Πολύζος, δεύτερος από αριστερά ο κ. Βλάσιος Γεωργίου και δεύτερος από δεξιά ο Ιωάννης Τσιαντής από το Ψαθοτόπι.. Η φωτογραφία είναι από βίντεο του κυρίου Ξυλογιάννη, ο οποίος έκανε μια καταπληκτική σειρά με παλιές φωτογραφίες από το Ψαθοτόπι…

1950ς : Βόλτα στην Πλατεία Κιλκίς…..Στο βάθος το Χάνι του Τρούγκου (Φωτο από συλλογή Λ.Μ.)

Δημοσιεύθηκε στη Οι Πλατείες | 2 σχόλια

ΤΑ ΧΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΙΛΚΙΣ

Σύμφωνα με τον κ. Κ. Τσιλιγιάννη, η πόλη της Άρτας είχε περίπου 25 χάνια, δηλαδή πανδοχεία….εξαιρετικά μεγάλος αριθμός αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα διαθέτει ελάχιστα ξενοδοχεία. Γύρω από την πλατεία Κιλκίς υπήρχαν 5 χάνια με μεγαλύτερο το ΧΑΝΙ ΤΟΥ ΚΑΡΑΤΖΕΝΗ (πρώην Βαγγέλη Γαρουφαλιά). Ήταν ένα μεγάλο χάνι στο σημείο που είναι σήμερα η Τράπεζα Πειραιώς με πολλά δωμάτια. Κάτω απ΄την μεγάλη αυλή του ήταν θαμμένα τα δάπεδα του αρχαίου ναού του Απόλλωνα που βλέπουμε σήμερα περνώντας. Η Άρτα το 1934 διέθετε τμήματα έφιππης αστυνομίας που είχε τα άλογά της στο χάνι αυτό μέχρι την Κατοχή. Το 1944, όταν ο ΕΛΑΣ κατέλαβε την Άρτα μετά από πολύνεκρη μάχη με τον ΕΔΕΣ, ο Αρχιμανδρίτης Συνέσιος εξεφώνησε πύρινο λόγο απ’ το μικρό μπαλκονάκι του πανδοχείου. Λίγο πιο πίσω, επί της Βασιλέως Πύρρου, πριν το 1933, υπήρχε μεγάλος χώρος όπου λειτουργούσε το ΧΑΝΙ ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ. Σ’αυτό δεν έμπαιναν μεταγωγικά ζώα παρά μόνο ταξιδιωτικές άμαξες και κάρα που πραγματοποιούσαν το ταξίδι Άρτα-Γιάννενα και Άρτα -Αμφιλοχία. Μετά στο χώρο αυτό κτίστηκε η κλινική του γιατρού Πάνου Αλεξίου και σήμερα είναι Κέντρο νυχτερινής διασκέδασης….(Πηγή : ΣΕΡΓΙΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΡΤΑ. Κ. Τσιλιγιάννης, Αθήνα, 2013)

1935 : Στη φωτογραφία η είσοδος για το Χάνι του Καρατζένη στα αριστερά, στη γωνία Βασιλέως Πύρρου και Ελευθ. Βενιζέλου με την σοφίτα. Μπροστά ήταν πιάτσα με ταξί της εποχής…

1930-40 : Πιάτσα ταξί στην Πλατεία Κιλκίς στην Άρτα (Φωτο από οίκο δημοπρασιών)

Δημοσιεύθηκε στη Οι Πλατείες | Σχολιάστε

ΤΟ ΠΑΙΔΟΜΑΖΩΜΑ ΚΑΙ Ο ΑΡΤΙΝΟΣ ΜΟΥΧΑΜΕΤΗ ΠΑΠΑΔΑΤΟ

—————————

Σίγουρα όλοι μας λίγο πολύ θυμόμαστε απ’ τα σχολικά μας χρόνια το Παιδομάζωμα στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα. Το παιδομάζωμα ήταν ένα φοβερό χτύπημα για τον ραγιά, τρομερό μέτρο στη σύλληψη και την εκτέλεση. Άρπαζαν τα παιδιά των χριστιανών με τη βία και τάκαναν γενίτσαρους (γενί τσερί = νέος στρατός). Σύμφωνα με τον Κορδάτο το μέτρο αυτό ξεκίνησε το 1227. Όταν οι στρατολόγοι Τούρκοι έκαναν τη στρατολόγηση, στρατολογούσαν και τους λεγόμενους ιτς ογλάν, παιδιά ηλικίας 6-10 ετών. Με τον κατή και τον προεστό της περιοχής έλεγχαν τα βιβλία γεννήσεων των κοινοτήτων και διάλεγαν τα ομορφότερα, τα εξυπνότερα και τα πιο δυνατά παιδιά. Κοντά παιδιά, σπανά, ορφανά, κατσιασμένα ή παντρεμένα παιδιά δεν τα έπαιρναν. Οι γονείς πάντρευαν γρήγορα τα παιδιά τους στην ηλικία των 9 ή 10 ετών για να μην τους τα πάρουν οι Τούρκοι. Τους μικρούς και όμορφους αυτούς σκλάβους τους δώριζαν σε ισχυρούς του Οθωμανικού κράτους. Τα παιδιά αυτά επιτηρούνταν από τον αρχηγό των ευνούχων Kapi aga και ζούσαν σκληρή ζωή μέσα σε νηστεία, αγρυπνίες και βασανιστήρια. Εφαρμόζονταν στα παιδιά αυτά συστηματική διδασκαλία εκχριστιανισμού που απόβλεπε στην αφομοίωσή τους με το Κοράνι. Για το σκοπό αυτό διδάσκονταν 6 ολόκληρα χρόνια από το χότζα ενώ άλλα 4 μάθαιναν σωματικές ασκήσεις, τόξο, λόγχη και την τουρκική και περσική γλώσσα. Ακολουθούσαν άλλα 4 χρόνια στα οποία μάθαιναν ιππασία και αφού συμπλήρωναν τα 14 αυτά χρόνια εντατικής δουλειάς και μάθησης, έμπαιναν σε καινούργιο κύκλο ζωής. Απ’ αυτούς οι 40 πιο καλοί συναναστρέφονταν τους ανθρώπους του σεραγιού και τον σουλτάνο, γίνονταν οι περισσότεροι αφοσιωμένοι αξιωματούχοι στο οθωμανικό κράτος, ανέβαιναν στα ανώτατα αξιώματα, γίνονταν σιλιχτάρ αγάδες, δηλαδή κρατούσαν το σπαθί του σουλτάνου, τζιοχανταραγάδες, που κρατούσαν το μανδύα του σουλτάνου, ρισινμπταρ αγάδες που κρατούσαν τον αναβολέα του για να ιππεύει και άλλα διάφορα αξιώματα. Ασφαλώς δεν θέλανε αυτή την τιμή τα χριστιανόπουλα. Σίγουρα αν εύρισκαν ευκαιρία θα δραπέτευαν για να μην αποχτήσουν όλους τους οθωμανικούς τίτλους όπως έκανε ο Μουχαμέτη Παπαδάτο από την Άρτα που το 1587 πήγε στην Τυβίγκη της Γερμανίας και βαφτίστηκε σε ηλικία 28 ετών. Το Πανεπιστήμιο Τυβίγκης κράτησε το χειρόγραφο έγγραφο του Παπαδάτο που κάνει λόγο για τα παιδιά που πήγαιναν στην Κωσταντινούπολη και το θρήνο και τον οδυρμό των γονιών τους.”…….Τότε λαμβάνουσιν αυτά τα παιδιά και πορεύονται εις την Κωσταντινούπολιν και βάνουν και ξυρίζουσι τα κεφάλια και όποιο είναι αρχοντόπουλο και εύμορφο πολύ του αφήνουν σημάδι από τα μαλλιά σιμά εις το αυτί και το σημάδι εκείνο λέγεται « τζουλούφιον». Εκείνα τα παιδιά οπού αφήνουσι το τζουλούφι τα παίρνει ο Αγαρηνός ο μέγας εις το παλάτι του και τα άλλα μοιράζονται οι πασάδες και οι άλλοι άρχοντες Τούρκοι της Κωσταντινουπόλεως έως να μάθουν τα τούρκικα να μιλούν. Και μαθαίνουσι και το τουφέκι και το δοξάριον να το τοξεύωσιν ίσα”. H κατάργησή των γενιτσαρικών ταγμάτων έγινε από τον Σουλτάνο Μαχμούτ το Β΄ τον Ιούνιο του 1826 κατά τη διάρκεια μιας επανάστασής τους.
(Πηγή ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΗΠΕΙΡΟΣ, Ν. Ζιάγκου, Αθήνα,1974, σελ.19-22)

Στη φωτογραφία χειρόγραφο στο οποίο απεικονίζεται ο Οσμάν Β’ σε μια πομπή Γενιτσάρων και φρουρών, Τουρκία 1620–22, που βρίσκεται στο Μουσείο Τέχνης του Λος Άντζελες.

 

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην Τουρκοκρατία | Σχολιάστε

ΤΟ ΣΕΡΑΙ ΤΟΥ ΑΛΗ ΠΑΣΑ ΣΤΗΝ ΑΡΤΑ

Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας το Μουχούστι το θεωρούσαν προάστιο της Άρτας. Έτσι τουλάχιστον το χαρακτηρίζει ο Σεραφείμ Ξενόπουλος στο Δοκίμιό του. Ανάμεσα στο Προάστειο και στην Πόλη παρεμβάλλονταν τότε τα Χάνια, τα Γύφτικα και το Σεράι. Το Σεράι το έχτισε στα 1779 ο Κούρτ-Πασάς του Μπερατιού. Αργότερα ο Αλή-Πασάς το μεγάλωσε, το καλλώπισε και το έκανε Διοικητήριο. Το Σεράι κάηκε στη Μάχη της Άρτας τον Νοέμβριο του 1821. Στη θέση του χτίστηκαν το 1869 μαγαζιά που νοικιάζονταν για κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία κτλ. Το νοίκι το έπαιρνε η Δημογεροντία. Την ακριβή θέση του Σεραιού μπορούμε να την υπολογίσουμε στα νοτιοδυτικά της Παρηγορήτισσας, όπως προκύπτει κι από τον γνωστό πίνακα της Μάχης της Άρτας, που ζωγράφισε ο Παναγιώτης Ζωγράφος, σύμφωνα με τις υποδείξεις του στρατηγού Μακρυγιάννη. (Πηγή ΑΡΤΙΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, Γ. Τσούτσινου, Αθήνα, 2001)

Στη φωτογραφία ένα σχέδιο του αρχαιοκάπηλου Charlew Ckockerel με το Σεράι του Αλή- Πασά στην Άρτα που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.O Ckockerel πέρασε από την ‘Αρτα πηγαίνοντας στα Γιάννενα σαν καλεσμένος του Αλή-Πασά (Πηγή φωτογραφίας από άρθρο του κ. Lucas Braca «Περίπατος στην Οθωμανική Άρτα, 1449-1881)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην Τουρκοκρατία | Σχολιάστε

ΟΙ ΓΚΑΜΗΛΕΣ

Δυτικότερα από το κέντρο της συνοικίας Μουχούστι, προς το ποτάμι, ήταν δυο μεγάλα βράχια σε σχήμα καμήλας που οι Αρτινοί τα έλεγαν Γκαμήλες. Η παράδοση έλεγε πως εκεί βούλιαξαν δυο μεγάλες καμήλες και απολιθώθηκαν. Στη θέση αυτή “…ότε υπήρχον εις Άρταν κάμηλοι” σταμάταγαν τα καραβάνια και υπήρχε χωριστός οβορός (φραγμένος χώρος) για τις καμήλες, απ΄τις οποίες πήρε το όνομα η θέση. (Πηγή ΑΡΤΙΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, Γ. Τσούτσινου, Αθήνα, 2001)

Στη φωτογραφία καρτ -ποστάλ από τις αρχές του 1900 που εστάλη στη Γερμανία και απεικονίζει καραβάνι με καμήλες στην Άμφισσα…..

1917 : Μια πολύ ενδιαφέρουσα φωτογραφία που δεν αντισταθήκαμε στον πειρασμό να μην την δημοσιεύσουμε. Αν και η συγκεκριμένη φωτο είναι από την περιοχή της Φλώρινας, ωστόσο μας υπενθυμίζει την περιοχή “Γκαμήλες” στην είσοδο της Άρτας, κοντά στο ποτάμι όπου ήταν το μέρος που οι Κιρατζήδες άφηναν τις καμήλες τους όταν μετέφεραν τα εμπορεύματά τους. Για την περιοχή έχουμε ήδη δημοσιεύσει αρκετά στοιχεία παλαιότερα….(Η φωτο δημοσιεύτηκε στην ομάδα Άσπρο και Μαύρο)

Δημοσιεύθηκε στη Οι Συνοικίες | Σχολιάστε

Τρία αγόρια…

4 Μαίου 1924 : Τρία αγόρια φωτογραφίζονται στην Άρτα….τα στοιχεία τους είναι άγνωστα καθώς η φωτο προέρχεται από οίκο δημοπρασιών….

Δημοσιεύθηκε στη Αρτινά Πρόσωπα και Παρέες | Σχολιάστε

1959 : ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΤΑ

Στις εκλογές για Δήμαρχο της ‘Αρτας το 1959 υποψήφιοι ήταν ο “Πέρδικας”, ο “Τζίτζικας” κι ο “Μέρμηγκας”. Ο Πέρδικας ήταν ο γιατρός Χρήστος Γκίζας, ο Τζίτζικας ήταν ο Γιώργος Βασταρούχας και ο Μέρμηγκας, ο Νίκος Σιμεντζής. Οι εκλογές είχαν μέν οξύτητα αλλά και αξιοπρέπεια. Κανένας δεν έχανε το μέτρο. Για να αναγκάσουν τον κ. Σιμεντζή να αποχωρήσει από τον αγώνα, οι βουλευτές της ΕΡΕ, κ. Καρατζένης καί Παπαδημητρίου, σε συνεννόηση με τον υπουργό Δημόσιας Ασφάλειας κ. Καλατζή, του πρόσφεραν τη θέση του νομάρχη Φθιώτιδος την οποία δεν αποδέχτηκε. Τελικά ο κ. Νίκος Σιμετζής, επιμένοντας για χρόνια, κατάφερε να γίνει κι αυτός πετυχημένος Δήμαρχος, μετά τη δικτατορία.
Στη φωτογραφία ο κ. Τάκης Χουλιάρας δίπλα στον υποψήφιο Δήμαρχο κ. Γιώργο Βασταρούχα στο εκλογικό του κέντρο (Η φωτο είναι του κ. Γιάννη Χουλιάρα όπως δημοσιεύτηκε στον ΑΕΤΟ ΤΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ στις 20/2/2014)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στο πέρασμα του χρόνου | Σχολιάστε

KATΑΡΡΑΚΤΗΣ 

Aυτό κάποτε ίσως να ήταν ένα από τα αρχοντικά της κοιλάδας που σχηματίζει ο παραπόταμος που έρχεται από τους Καταρράκτες του χωριού για να συναντήσει λίγο πιο κάτω τον Άραχθο. Συγκεκριμένα το πετρόκτιστο αυτό σπίτι βρίσκεται στο συνοικισμό Σγάρα της πρώην κοινότητας Καταρράκτη και όπως η φωτογραφία δείχνει τα χρόνια πέρασαν οι ιδιοκτήτες το παράτησαν, άγνωστο για πιο λόγο, και ο κισσός, ο οποίος στοργικά το αγκαλιάζει έγινε ο… μόνιμος κάτοικος αυτού του παλιού πέτρινου αρχοντικού !!!(Φωτο και σχόλιο του Νίκου Κοντογιώργου όπως δημοσιεύτηκε στις 18/9/2010 στον ΑΕΤΟ ΤΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ)

Παράδεισος Τζουμέρκων : Μια φωτογραφία του Β.Γκανιάτσα,
φωτογράφου – κινηματογραφιστή 

Δημοσιεύθηκε στη Τα Τζουμέρκα και τα χωριά τους | Σχολιάστε

1959 : ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΤΑ

————————

Στις εκλογές για Δήμαρχο της ‘Αρτας το 1959 υποψήφιοι ήταν ο “Πέρδικας”, ο “Τζίτζικας” κι ο “Μέρμηγκας”. Ο Πέρδικας ήταν ο γιατρός Χρήστος Γκίζας, ο Τζίτζικας ήταν ο Γιώργος Βασταρούχας και ο Μέρμηγκας, ο Νίκος Σιμεντζής. Οι εκλογές είχαν μέν οξύτητα αλλά και αξιοπρέπεια. Κανένας δεν έχανε το μέτρο. Για να αναγκάσουν τον κ. Σιμεντζή να αποχωρήσει από τον αγώνα, οι βουλευτές της ΕΡΕ, κ. Καρατζένης καί Παπαδημητρίου, σε συνεννόηση με τον υπουργό Δημόσιας Ασφάλειας κ. Καλατζή, του πρόσφεραν τη θέση του νομάρχη Φθιώτιδος την οποία δεν αποδέχτηκε. Τελικά ο κ. Νίκος Σιμετζής, επιμένοντας για χρόνια, κατάφερε να γίνει κι αυτός πετυχημένος Δήμαρχος, μετά τη δικτατορία.
Στη φωτογραφία ο κ. Τάκης Χουλιάρας δίπλα στον υποψήφιο Δήμαρχο κ. Γιώργο Βασταρούχα στο εκλογικό του κέντρο (Η φωτο είναι του κ. Γιάννη Χουλιάρα όπως δημοσιεύτηκε στον ΑΕΤΟ ΤΩΝ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ στις 20/2/2014)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στο πέρασμα του χρόνου | Σχολιάστε