Φυλακές Άρτης – 1949

Δεσμώτες στις φυλακές της Άρτας το 1949, που στεγάζονταν στο Μέγαρο Καραπάνου (εκεί όπου είναι σήμερα το Ξενοδοχείο Αμβρακία) : Θωμάς Λιάρος, Κων/νος Τάτσης, Κων/νος Χειμαριώτης, Δημήτρης Κολιάτσος, Αλκιβιάδης Δάφνος (ο Κόρακας), Οδυσσέας Σπηλιανίδης, Κώστας Τομπουλίδης (Αρχηγός ΠΑΝΑΜΒΡΑΚΙΚΟΥ), ΒασΊλειος Μπίκας, Μάχος Ρίγκας, Αριστοτέλης Σταύρου (σύζυγος Ανδρομάχης Χ. Βάσση), Αθανάσιος Ι. Θεοδώρου, Θεόδωρος Σουβλής, Λάμπρος Τρομπούκης, Αθανάσιος Σ. Τρομπούκης, Γεώργιος Η. Σουραβλιάς, Δημήτριος Ν. Καραβασίλης και οι αδελφοί Αριστείδης & Δημήτριος Ν. Παπαγιάννη. (Φωτο & Παρουσίαση Κ. Μπανιάς)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην κατοχή και την Αντίσταση | Σχολιάστε

ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΒΟΥΝΟΥ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟΥ ΚΩΤΣΑΚΗ ΠΑΝΤΕΛΗ (21 συνέχεια – Χριστούγεννα του ’42 στα Ραδοβύζια)

23-12-42

 ΟΛΗΝ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑΝ ΗΣΧΟΛΗΘΗΜΕΝ ΜΕ ΓΡΑΦΙΚΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΝ ΚΑΙ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΙΑΝΟΜΗΝ ΤΟΥ ΕΞ ΑΓΓΛΙΑΣ ΑΠΟΣΤΑΛΕΝΤΟΣ ΙΜΑΤΙΣΜΟΥ. Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΣΥΖΗΤΕΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΥΣ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟΝ ΚΟΛΟΝΙΚΗΝ.

 24-12-42

 ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΥΣΤΑΣΙΣ ΤΗΣ ΕΠ. ΕΘ. ΑΓ. ΣΚΟΥΛΗΚΑΡΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΚΟΜΩΣΙΑ ΤΗΥ Τ/ΧΗ ΔΑΛΙΑΝΗ ΚΑΙ ΑΝΘ/ΓΟΥ ΓΕΡΟΚΟΤΣΗ. ΤΗΝ 13ην ΩΡΑΝ ΑΝΑΧΩΡΟΥΜΕΝ ΔΙΑ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗΝ. ΕΚΕΙ ΣΥΝΑΝΤΟΥΜΕΝ ΜΙΑΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ Ε.Α.Μ. ΥΠΟ ΤΟΝ ΕΡΜΗΝ ΚΑΙ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ (ΨΕΥΔΟΝΥΜΑ). ΜΑΚΡΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΩΣ ΑΝΩ. ΕΠΙΣΗΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑΣ ΑΘΗΝΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΚΟΥΛΗΚΑΡΙΑΝ ΠΗΡΑΜΕ ΤΟΝ ΗΜΙΟΝΟΝ ΤΟΥ ΚΟΥΤΣΟΚΕΡΑ ΔΙΑ ΧΡΗΣΙΝ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ._

 25-12-42

 Ο ΕΡΜΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΑΝΕΧΩΡΗΣΑΝ. ΔΡΙΜΥΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΙΣ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠ/ΓΟΝ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΝ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΕΙΧΘΕΙΣΑΝ ΔΙΑΓΩΓΗΝ ΤΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗΝ ΤΩΝ ΙΤΑΛΩΝ. ΠΑΡΑ ΤΟ ΕΟΡΤΑΣΙΜΟΝ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΔΕΝ ΗΣΥΧΑΖΟΜΕΝ ΟΥΤΕ ΛΕΠΤΟΝ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟΝ ΕΡΧΕΤΑΙ Ο  ΑΛΕΞ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΛΑΙΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΚΑΙ ΕΝΘΕΡΜΟΣ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ. ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΚΕΦΙ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΓΛΕΝΤΙ. ΠΙΝΟΜΕΝ ΤΟ ΘΑΥΜΑΣΙΟ ΟΥΙΣΚΙ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕΝ Ο ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ._

 26-12-42

 ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΦΑΓΑΜΕ ΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΣΤΡ. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ. ΜΑΣ ΠΕΡΙΠΟΙΗΘΗΚΕ ΠΟΛΥ. ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΣΥΝΕΣΤΗΘΗ Η Ε.Ε.ΑΓ. ΡΙΤΣΑΝΩΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΗΛ/ΜΑ ΟΤΙ ΤΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΘΑ ΗΡΧΟΝΤΟ ΕΙΣ ΤΑΣ 31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΕΙΣ ΜΕΣΟΠΥΡΓΟΝ. ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ._

 27-12-42

 Ο ΚΑΙΡΟΣ ΗΤΟ ΚΡΥΟΣ ΚΑΙ ΑΓΡΙΟΣ. ΒΡΕΧΕΙ ΚΑΙ ΧΙΟΝΙΖΕΙ. ΑΠΟ ΤΟ ΒΟΥΛΓΑΡΕΛΙ ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΕΙ ΤΟΥ Τ/ΧΟΥ ΛΑΜΠΡΑΚΗ ΕΥΘ. Ο ΙΛΑΡΧΟΣ ΑΓΟΡΟΣ ΓΕΩΡ. ΙΝΑ ΚΑΤΑΤΑΓΗ ΕΙΣ ΤΑΣ Ε. Ο. Ε. ΑΓ. ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΗ ΕΝΤΟΛΑΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΑΣ. ΕΓΙΝΕ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ. ΣΥΝΩΜΙΛΗΣΕ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΗΓΟΝ ΕΠΙ ΠΟΛΛΗΝ ΩΡΑΝ. ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΟΝ ΕΞΕΤΙΜΗΣΕ._

 28-12-42

 ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΘΗ Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟΝ ΙΕΡ. ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΜΕΛΑΤΗΝ ΓΕΡΑΣΙΜΟΝ, ΑΝΑΧΩΡΟΥΜΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ Τ/ΧΗΝ ΚΡΙΣ ΤΗΝ 12,15΄ ΔΙΑ ΒΕΛΕΝΤΖΙΚΟΥ ΟΠΟΥ ΦΘΑΝΟΜΕΝ ΤΗΝ 16,30΄. ΜΑΣ ΕΓΙΝΕ ΘΕΡΜΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΥΠΟ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΩΜΙΛΗΣΕ Ο ΑΡΧΗΓΟΣ. ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΑΜΕΝ ΕΙΣ ΓΕΩΡ. ΒΑΚΚΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΚΑΤΕΝΕΜΗΘΗΣΑΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΠΙΤΙΑ.

Στη φωτογραφία “Γέροντες και μεσήλικες εις συναγερμόν διά την μεταφοράν πυρομαχικών”. (Πηγή : Η ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΣ, Κ. Πυρομάγλου, Αθήνα, 1975)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην κατοχή και την Αντίσταση | Σχολιάστε

O Γιάννης Μόραλης φαντάρος στην Άρτα….

“……Την άνοιξη του 1940 ο Γιάννης Μόραλης κατατάσσεται στο στρατό και υπηρετεί την θητεία του στην Άρτα ως Πρωτοκολλητής του Συντάγματος. Δίπλα στα στρατιωτικά έγγραφα που πρωτοκολλούσε, είχε λευκές κόλλες και σχεδίαζε. Συμμετέχει στην τελευταία προπολεμική Έκθεση στο Ζάππειο και τιμάται με χάλκινο μετάλλιο.  Ο Κωστής Μπαστιάς, σε εκπομπή του στο ραδιόφωνο πλέκει το εγκώμιο του νεαρού ζωγράφου”. (Πηγή : ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, Γ. Μπόλης, Σύγχρονη Εικαστική Βιβλιοθήκη)

Στη φωτογραφία ο Γιάννης Μόραλης φαντάρος. Φωτο από από το ίδιο έντυπο..

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην κατοχή και την Αντίσταση | Σχολιάστε

Ψαράς στο Μενίδι

Ψαράς στο Μενίδι σε φωτογραφία του Volker Möller, στις αρχές της δεκαετίας του ’80….

Δημοσιεύθηκε στη Ο Αμβρακικός και τα λιμάνια του | Σχολιάστε

Στην Κορωνησία για μπάνιο στις αρχές του ‘60

Δεξιά : Αθανάσιος Κ. Κονταξής (Ε.Μ.Π.), Αθανάσιος Γιαννάκης (Ιατρός Ορθοπεδικός), Κων/νος Πετρόπουλος (Νομικός), Ιωάννης Κ. Μπανταλούκας (Α.Σ.Ο.Ε.Ε., Διευθυντής ΙΟΝ), Απόστολος (Λάκης) Μπακαγιάννης (Γεωπόνος- Ιχθυολόγος), Χριστόφ Δημόπουλος (Διοικ. Υπάλλ. Του Φυσικού Τμήματος, Παν. Αθηνών).

Κάτω αριστερά : Χρήστος Ζαρκαλής (Φυσικός), Γεώργιος Μήλιος (Ιατρός Παθολόγος, Διευθυντής Τζανείου, ο 2ος με το τσιγάρο), Ανδρέας Μαστρογιάννης (Γεωπόνος), Άλκης Μπανταλούκας (Ιατρός Ακτινολόγος Νοσοκ. Άρτης), Ναπολέων Πέτσας (Εμπόριο – Αντιπροσωπείες).

Φωτο από αρχείο Τάκη Ζαρκαλή, Παρουσίαση Κ. Μπανιάς.

Δημοσιεύθηκε στη Ο Αμβρακικός και τα λιμάνια του | Σχολιάστε

Το ηφαίστειο στον Αμβρακικό!!!

Στην εφημερίδα ΝΕΟΛΟΓΟΣ του 1876, διαβάζουμε το παρακάτω άρθρο :

“Περί του εν Καραβασαρά Ηφαιστίου φαινομένου

Ένα ηφαίστειο, άξιο προσοχής, παρουσιάστηκε προ ετών στο λιμάνι του Κραβασαρά, όμως οι αρμόδιες αρχές δεν δίνουν καμία προσοχή. Αν δεν βρίσκονταν σταθμευμένος στο λιμάνι εκεί ο αξιωματικός του Ναυτικού  Ανδρέας Α. Μιαούλης, το φαινόμενο θα παρέμενε άγνωστο ποιος ξέρει για πόσο καιρό!

Κατά το μήνα Νοέμβριο του έτους 1847 και τον Φεβρουάριο του 1865, όπως μας πληροφορεί ο κ. Μιαούλης, αναδύθηκε από τον πυθμένα της θάλασσας μαζί με σεισμικές δονήσεις  άφθονος ατμός υδρόθειου, ο οποίος όχι μόνο δεν ενόχλησε τους κατοίκους αλλά θανάτωσε και  πλήθος ψαριών και άλλων θαλάσσιων ειδών μέχρι και το λιμάνι της Πρέβεζας, όπου και επεκτάθηκε το λευκό και γαλακτώδες χρώμα των νερών.

Τέτοιες αναθυμιάσεις θείου συμβαίνουν αρκετά συχνά, ιδιαίτερα όταν φυσάν νότιοι άνεμοι, αλλά πάντα σε μικρή ποσότητα, χωρίς να καταστρέψουν θαλάσσια είδη.

Οι υδρογραφικοί χάρτες του εν λόγω λιμανιού, ακόμη και όσοι δημοσιεύτηκαν προ του 1847, δείχνουν μια τρύπα βάθους 8 οργιές στη θέση όπου γίνεται η ανάδυση του ατμού. Ωστόσο ο Α. Α. Μιαούλης που στάθμευσε στο λιμάνι πριν από μερικούς μήνες, επιχείρησε από επιστημονικό ζήλο κινούμενος, να κάνει αυτοψία στο χώρο κι έτσι ανακάλυψε ότι στη θέση των αναθυμιάσεων υπάρχει ένας κωνοειδής ύφαλος με περίμετρο 800 οργιές, η κορυφή του οποίου απέχει μόλις 2 οργιές και 4 αγγλικά πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας κι έτσι ο πυθμένας της θάλασσας ανυψώθηκε κατά 22 πόδια.

Όσον αφορά την θερμοκρασία της θάλασσας, δεν υπήρξε καμία διαφορά. Το έδαφος του ύφαλου αυτού αποτελείται από λεπτά κοχύλια, τα οποία, όπως είπε ο κ. Μιαούλης, δεν μοιάζουν καθόλου με εκείνα που βρίσκονται στις θάλασσες της Μεσογείου, ενώ το υπόλοιπο έδαφος του λιμανιού αποτελείται από λάσπη. Παρατηρήθηκε επίσης ότι τα εργαλεία των ψαράδων που έμειναν για κάποιο καιρό στη θέση αυτή, καλύπτονταν από κάποιου είδους χρώμα θείου.

Είναι φανερό λοιπόν ότι στη θέση αυτή σχηματίζεται μέσω ηφαιστειακής ανάδυσης, νησίδιο που έχει έδαφος από κοχύλια, πράγμα που επιστημονικά είναι πολύ ενδιαφέρον, καθώς από την εξέταση των κογχυλιών μπορεί να καθοριστεί ποιας γεωλογικής εποχής είναι το ανυψούμενο έδαφος. Γι’ αυτό παρακάλεσα τον κ. Μιαούλη να μου προμηθεύσει αν είναι δυνατό, μια μικρή ποσότητα κογχυλιών για εξέταση η οποία μάλιστα θα γίνει με την απαιτούμενη ακρίβεια  αφού θα στείλω ένα μέρος απ’ αυτά στην Ακαδημία Επιστημών των Παρισίων, όπου και ανέφερα ήδη το γεγονός, στέλνοντας μαζί και ένα  διάγραμμα από το σκίτσο που μου απέστειλε ο κ. Μιαούλης.

Κέρκυρα, 17 Αυγούστου 1876

Ι. Δ. ΚΙΓΑΛΛΑΣ”

Στη φωτογραφία ένα απόσπασμα από το άρθρο της εφημερίδας….

Δημοσιεύθηκε στη Ξεφυλλίζοντας παλιές εφημερίδες....... | Σχολιάστε

Κατασκευή αυλακιού στο Δίστρατο…

Γυναίκες προσφέρουν προσωπική εργασία για τη διάνοιξη αυλακιού για το Σιάντο – Συνιάγκο. Τρίτη στη σειρά η Αθανασία Βάσιου και πρώτος ο Μήτρο Βάσιος. (Πηγή : ΤΟ ΔΙΣΤΡΑΤΟ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ, Χ. Ντάλας, Αθήνα, 2008)

Περισσότερα για την “Προσωπική εργασία” μπορείτε να διαβάσετε στο λινκ https://doxesdespotatou.com/i-prosopiki-ergasia/

Δημοσιεύθηκε στη Τα Τζουμέρκα και τα χωριά τους | Σχολιάστε

Ανδρογυναίκες οι Ηπειρώτισσες……

“Η προσωπική εργασία πρέπει να παύση. Η οδοποιία να δίδηται εις εργολάβους και μάλιστα εγχωρίους κτίστας, μεταχειρίζοντας Γκέγκηδες δι’ ισοπεδωτικάς εργασίας. Ούτοι είναι φιλοπονώτατοι εργαζόμενοι ευσυνειδήτως. Ας το ομολογήσωμεν ότι ο Ηπειρώτης δεν είναι επιτήδειος εις τας σκαπτικάς εργασίας. Προτιμά να μεταχειρίζηται την γυναίκα. Αι γυναίκες σκάπτουσι τους αγρούς και τας αμπέλους, αι γυναίκες φορτώνονται τα ξύλα, αι γυναίκες με την ράχιν των πηγαίνουν το άλεσμα εις τον μύλον και τόσα άλλα έργα κάμνουσι με την ράχην των. Ο ανήρ μετέρχεται άλλα επιτηδεύματα εκτός του οίκου.

Αχθοφόροι γυναίκες εις ουδέν μέρος του κόσμου υπάρχουσιν. Εν τη πόλι των Ιωαννίνων υπάρχουσιν υπέρ τας 20 γυναίκας μετερχόμεναι  τον αχθοφόρον εν τη αγορά. Εν Ζαγορίω μαζί με τα προικώα φορέματα δίδεται και τριχιά διά το ζαλίκωμα, τουτέστι διά το φόρτωμα….Η παρεκβολή αύτη θα σας κάμη να πιστεύσητε τα όσα προσφάτως ανέφερα περί της εκτρώσεως γυναικός εν τω δρόμω Δρίσκου. Μολονότι και άνδρες υπήρχον, ουδείς κατεδέχετο  να μεταφέρη με την ράχιν πέτρας. Ευρέθη η ράχις της γυναικός και χωρίς να λάβουν υπ’ όψιν την κατάστασίν της την εφόρτωσαν τόσον πολύ, ώστε έπαθεν έκτρωσιν”. (Πηγή : Εφημερίδα ΝΕΟΛΟΓΟΣ, 31 Ιανουαρίου 1876

Στη φωτογραφία της Βούλας Παπαιωάννου “Ήπειρος, 1947 – Γυναίκες εργάζονται στην κατασκευή δρόμου”. (Πηγή : Μουσείο Μπενάκη)

Δημοσιεύθηκε στη Η Άρτα στην Τουρκοκρατία | Σχολιάστε

Τοπίο στο Λούρο!

Τοπίο με πλατάνια στο Λούρο ποταμό, την δεκαετία του ’60. Φωτογραφία του Απόστολου Βερτόδουλου από το Λεύκωμα ΗΠΕΙΡΟΣ, Γιάννινα, 1995.

Δημοσιεύθηκε στη Περί Τμήματος Καραβοσαρά και Λάκκας | Σχολιάστε

Μαγγανοπήγαδο στη Φιλιππιάδα!

Μαγγανοπήγαδο σε φυτώριο στη Φιλιππιάδα το 1938, σε φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή. Το μαγγανοπήγαδο ήταν ένα μηχάνημα για άντληση νερού από πηγάδι που πήρε τ’ όνομά του από την αντλία ή μαγγάνι. Ήταν ένα σύστημα άντλησης νερού από πηγάδι με συνδεδεμένους σε κλειστή αλυσίδα πολλούς κάδους η οποία κινείται από έναν μεγάλο περιστρεφόμενο τροχό με τη χρήση τής δύναμης ανθρώπου ή ζώου. Χρησιμοποιήθηκε για το πότισμα περιβολιών ή χωραφιών.

Η φωτογραφία αναρτάται για πρώτη φορά και είναι από τη συλλογή Γεωργίου Δ. Καρρά.

Δημοσιεύθηκε στη Περί Τμήματος Καραβοσαρά και Λάκκας | Σχολιάστε